AΝΑΛΥΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ (Content
Analysis)
Tι είναι η ανάλυση περιεχομένου: Ανάλυση τεκμηρίων γραπτής και λεκτικής επικοινωνίας (δηλαδή γραπτών
κειμένων ή αποσπασμάτων προφορικού λόγου που έχουν επικοινωνιακό σκοπό)
προκειμένου να κατανοήσουμε και να ερμηνεύσουμε τις στάσεις, τις αξίες και τη
συμπεριφορά κάθε συγγραφέα ή πομπού μηνύματος.
Με την ανάλυση περιεχομένου παρέχεται η δυνατότητα μελέτης
όλων των στοιχείων της επικοινωνίας:
α) των
χαρακτηριστικών του περιεχομένου
β) των χαρακτηριστικών
του πομπού της επικοινωνίας
γ) των χαρακτηριστικών
των αποδεκτών της επικοινωνίας και των επιπτώσεών της σε αυτούς, με σκοπό την
εξαγωγή εγκύρων συμπερασμάτων .
Είδη ανάλυσης
περιεχομένου:
α) ποσοτική:
ενδιαφέρεται για τη συχνότητα με την οποία εμφανίζονται λέξεις, φράσεις ή
σημασίες σε ένα κείμενο ή σε απόσπασμα προφορικού λόγου και με βάση την
καταγραφή που προκύπτει ο ερευνητής προχωρεί στην ερμηνεία.
β) ποιοτική: το
ενδιαφέρον στρέφεται στο καινούργιο και γενικά σε ό,τι μπορεί να έχει αξία
για αυτό που ερευνούμε, ανεξαρτήτως της συχνότητας εμφάνισης του στοιχείου
αυτού
Διαδικασία ανάλυσης
περιεχομένου: Το
βασικότερο στοιχείο η διαδικασία διαμόρφωσης κατηγοριών ανάλυσης (όπως κάναμε με την περίπτωση του προγράμματος
της ΑΣΠΑΙΤΕ που προσδιορίσαμε ως κατηγορίες την Θεωρητική Παιδαγωγική, την
Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική και την Πρακτική Άσκηση). Από τη διαδικασία αυτή
εξαρτάται η επιτυχής εφαρμογή της μεθόδου. Με βάση τα δεδομένα που προκύπτουν
από την ανάλυση προχωρούμε στα συμπεράσματα-ερμηνεία.
Με τον όρο «κατηγορία» δηλώνεται η ομάδα αντικειμένων,
πραγμάτων, καταστάσεων, που έχουν έναν ορισμένο αριθμό κοινών χαρακτηριστικών ή
ιδιοτήτων τα οποία την διαφοροποιούν από τις άλλες ομάδες με κριτήρια ποιοτικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου